Andrahandsuthyrning

Som bostadsrättsinnehavare får du hyra ut din lägenhet i andra hand, under förutsättningen att styrelsen lämnar sitt medgivande. 

Vad är andrahandsuthyrning?

Som andrahandsuthyrning räknas såväl bostadsrättshavarens uthyrning mot ersättning som om denne låter någon annan bo där kostnadsfritt. 

En förutsättning för att få hyra ut sin lägenhet i andra hand, är att det finns så kallade beaktansvärda skäl. Dit hör exempelvis:

  • arbete/studier/vård av anhörig på annan ort till vilken man inte kan pendla
  • sjukdom
  • om man har för avsikt att bosätta sig i lägenheten efter pensionering
  • om bostaden är svårsåld på grund av marknadsläget
  • uthyrning till egna barn som t.ex. ska studera
  • uthyrning till närstående, alltså inte enbart till egna barn

Viktigt att tänka på är att ett tillstånd för andrahandsuthyrning är alltid tidsbegränsat och att du som bostadsrättsinnehavare måste styrka förutsättningarna för att få ett tillstånd av styrelsen. Detta sker exempelvis genom arbetsgivar- eller studieintyg.

Styrelsens samtycke

Bostadsrättshavare får hyra ut hela sin bostad i andra hand till annan "för självständigt brukande" endast om styrelsen ger sitt samtycke. Det innebär att om hyresgästen självständigt kan använda lägenheten krävs styrelsens samtycke. Att hyra ut sin lägenhet utan tillstånd från styrelsen kan vara skäl för ”förverkande” av bostadsrätten vilket i praktiken innebär att man mister sin rätt att nyttja bostadsrätten. Reglerna för andrahandsuthyrning finns i bostadsrättslagen, 7 kap. §10 och §11.

Vem är ansvarig under uthyrningen?

Som bostadsrättsinnehavare är du ansvarig för lägenheten även under den tid den är uthyrd i andra hand. Detta gäller både för att avgiften betalas in i tid och för eventuella störningar som kan förekomma och fel som uppstår. Bostadsrättsföreningen behöver därför din tillfälliga adress samt telefonnummer under den tid som lägenheten är uthyrd i andrahand.

Gör så här för att ansöka:

  1. Fyll i blanketten "Ansökan andrahandsuthyrning" som finns här nedan.
  2. Skicka den med email till service.stockholm@hsb.se eller post till:

HSB Stockholm
112 84 Stockholm

Se till att samtliga fält är ifyllda, ofullständiga ansökningar behandlas ej.
Styrelsen meddelar sitt beslut normalt inom en månad.