Om föreningen

En bostadsrättsförening är en ekonomisk förening som styrs av bostadsrättslagen. Föreningen är en juridisk person och finns registrerad hos patent- och registreringsregistret. Som ägare till en bostadsrätt blir du medlem i en bostadsrättsförening och får en andel i den.

Medlemmarna äger och förvaltar hus, mark och allmänna utrymmen gemensamt. Det innebär att alla boende är medlemmar i samma ekonomiska förening som bostadsrättsföreningen i praktiken är. Därför är det viktigt att tillsammans försöka se föreningens bästa i alla beslut och inte den enskilde ägarens intressen. Att vara medlem i en bostadsrättsförening innebär ett stort ansvar men är också en fantastisk möjlighet att påverka sin boendemiljö!