Mäklarstöd

Är du mäklare eller ska sälja eller köpa lägenhet i vår förening? Här finner du svar på de vanligaste frågorna.

Ansökan om medlemskap i föreningen

HSB Stockholm hanterar den praktiska skötseln av vårt medlemsregister. När du ska ansöka om medlemskap i vår förening kan du antingen göra det via HSB-portalen eller skicka handlingarna via post.

HSB-portalen

Om du eller din firma har avtal med HSB kan du själv registrera alla handlingar digitalt på HSB-portalen. Hanteringen blir både smidigare och går snabbare.

Via post

Skicka ansökan om medlemskap samt kopia på överlåtelseavtalet till:
Brf Margretero 1
c/o HSB Stockholm
112 84 STOCKHOLM

Delat ägandeskap

Vi accepterar delat ägandeskap av bostadsrätten med minsta ägarandel 10 %.

Juridiska personer

Styrelsen har fattat ett praxisbeslut om att inte godkänna juridiska personer i föreningen trots att nuvarande stadgar tillåter det.

Ekonomi

Du hittar föreningens årsredovisning här. Brf Margretero följer organisationen Bostadsrätterna och revisorns råd i frågan om linjär avskrivning. Styrelsen arbetar långsiktigt med föreningens ekonomi utifrån en tio-årig ekonomisk plan.

Vad ingår i månadsavgiften?

I månadsavgiften ingår:

• Värme
  • Kallvatten
  • Basutbud TV från Ownit
  • Bredband 250 Mbit/s från Ownit
  • Källarförråd (endast lägenheter)

Varmvatten debiteras separat efter faktisk förbrukning.

Checklista vid överlåtelse

• Bopärm
  • Samtliga nycklar till bostaden. Kontrollera med Låspunkten vilket antal nycklar som finns för bostaden
  • Taggar för grind, tvättstuga och miljörum, minst två stycken
  • Uppsägning av eventuell garageplats och extra förråd
  • Uppsägning av elabonnemang, försäkringar inklusive bostadsrättstillägg
  • Avprenumeration av nyhetsbrev från föreningen

Se fler tips vid flytt här

Överlåtelse- och pantsättningsavgift

Föreningen tar för närvarande ut en överlåtelseavgift som betalas av säljaren.
Vid pantsättning av bostadsrätten tillkommer en pantsättningsavgift om 1 % av prisbasbeloppet, f.n.  ca. 445 kr som betalas av pantsättaren.

Överlåtelseavgift och pantsättningsavgift är till för att täcka de administrativa kostnader som uppstår när en bostadsrätt överlåts.

Observera att alla pantbrev ska skickas direkt till vår ekonomiska förvaltare på adressen:

HSB Stockholm
FE 5409
838 77 Frösön

Övriga frågor

De flesta frågor om föreningen finner du svar på här på hemsidan. Om du har några övriga frågor är du välkommen att kontakta styrelsen via kontaktformuläret.